Witte huis bespreekt maatregelen CO2 reductie van voertuigen

WASHINGTON – Californische clean air-regulatoren zullen volgende dinsdag gesprekken voeren met hun federale tegenhangers en het Witte Huis over de inspanningen van Trump om te voorkomen dat Sacramento strakkere voertuigemissieregels vaststelt dan Washington, een woordvoerder van de staat die donderdag werd bevestigd. De videoconferentie is de eerste sinds 20 september tussen de California Air Resources Board, de Amerikaanse Environmental Protection Agency en de federale Transportation Department. Californië en 19 andere staten eisten vorige maand de Trump-regering af te zien van een voorstel om de brandstofefficiëntienormen na 2020 te bevriezen en Californië de mogelijkheid te ontnemen om strengere regels op te leggen. De Californische gouverneur Jerry Brown zei tijdens een persconferentie op 28 oktober dat president Donald Trump “maatregelen nam om de Amerikaanse automobielindustrie te vernietigen” door eisen te bevriezen. Waarnemend EPA-beheerder Andrew Wheeler antwoordde dat de federale overheid nog steeds wachtte op een formeel tegenvoorstel uit Californië. “Ik hoop dat we kunnen blijven samenwerken en één nationale norm kunnen halen”, zei hij in een verklaring. Een hoge ambtenaar zei dat het Witte Huis verwachtte dat Californië een tegenvoorstel zou doen tijdens de vergadering. Een woordvoerder van het Californische bestuur, Stanley Young, bevestigde de vergadering maar weigerde verder commentaar. Een woordvoerder van EPA weigerde commentaar op de vergadering.

De staten, waaronder Californië, New York, Illinois, Massachusetts en Pennsylvania, noemden het Trump-beleidsvoorstel ‘onwettig’ en ‘roekeloos’. Ze hebben gezworen om een ​​rechtszaak aan te spannen als regelgevers doorgaan met het voorstel. Een groep die grote autofabrikanten vertegenwoordigt, zoals General Motors, Toyota en Volkswagen vorige maand, drong er bij Washington op aan “haalbare toekomstige normen vast te stellen die de milieu- en energiedoelstellingen blijven bevorderen terwijl de realiteit van de markt wordt erkend.” Automakers dringen aan op een compromis over nationale emissieregels. De meesten terug significante veranderingen om te verzachten of het gemakkelijker maken om te voldoen aan de normen van het Obama-tijdperk, maar geven geen voorkeur voor de bevriezing van Trump, hoewel de regering zegt dat het de regelgevingskosten voor autofabrikanten met meer dan $ 300 miljard in het volgende decennium zal verminderen. Automakers willen een langdurige juridische strijd vermijden tussen Washington en de dichtstbevolkte Amerikaanse staat. Californië heeft de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen tot prioriteit gemaakt en zal vechten om de autoriteit te behouden om zijn eigen emissieregels vast te stellen. Het voorkeursplan van Trump zou de standaarden op het niveau van 2020 tot 2026 bevriezen, wat zou resulteren in 500.000 vaten per dag meer olieverbruik in de jaren 2030. Het zou Californië ervan weerhouden auto’s te verplichten om meer elektrische voertuigen te verkopen. De regering-Obama heeft regels aangenomen die vragen om een ​​bijna 5 procent jaarlijkse toename van de brandstofefficiëntie-eisen gedurende die periode. (Rapporterend door David Shepardson; Redactie door David Gregorio)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *