Wat voor invloed heeft de profieldiepte van je autobanden op de weg?

Nieuwe banden hebben doorgaans een profieldiepte van ongeveer 8 mm, maar naarmate u meer kilometers achter het stuur maakt, slijt het rubber geleidelijk naar beneden. Het is erg belangrijk om je bewust te zijn van het feit dat als je de profieldiepte onder de 1,6 mm laat zakken, je het risico loopt een boete van 2.500 euro te krijgen en drie strafpunten op je rijbewijs per band te krijgen. Er is een zeer goede reden waarom de wet u niet belet om uw loopvlak te ver naar beneden te laten lopen – en dat is vanwege de essentiële rol die het loopvlak speelt bij het helpen van uw auto om grip te houden op de weg Hier bekijken we de impact van de profieldiepte op remafstanden en aquaplaning om aan te tonen waarom het zo belangrijk is om uw banden regelmatig te controleren en ze te vervangen als ze na een bepaald punt versleten zijn.

Aanzienlijk langere remafstanden

Er zijn een aantal onderzoeken geweest die een verband bevestigen tussen verminderde profieldiepte en een verslechtering van de remprestaties van banden. Een van de bekendste is in opdracht van de British Rubber Manufacturers Association en uitgevoerd door engineering- en testadviesbureau MIRA. Het onderzoek werd uitgevoerd op het testspoor van MIRA in Nuneaton en onderzocht de prestaties van banden met vijf verschillende profieldiepten van 6,7 mm tot 0,9 mm. Voertuigen werden uitgerust met apparatuur om snelheid, afstand en tijd te meten en werden getest op zowel gladde als warmgewalste asfaltoppervlakken. Uit het onderzoek bleek dat de remafstand aanzienlijk toenam wanneer de profieldiepte onder de 3 mm dook. Op 1,6 mm (het wettelijke minimum) nam de afstand waarmee de voertuigen moesten stoppen met 44,6 procent toe op glad beton en 36,8 procent op warmgewalst asfalt in vergelijking met een profieldiepte van 6,7 mm. Dit toont duidelijk aan dat als u banden met een lage profieldiepte hebt, u veel langer nodig zult hebben om uw auto tot stilstand te brengen op de weg. Of u nu plotseling moet stoppen om een ​​botsing met een ander voertuig, een voetganger, een dier of iets anders te voorkomen, de gevolgen kunnen ernstig zijn als u dit niet op tijd kunt doen.

ROSPA-aanbevelingen

Op basis van deze bevindingen beveelt de Royal Society voor de Preventie van Ongevallen (RoSPA) aan dat automobilisten hun banden verwisselen zodra hun profieldiepte afneemt tot 3 mm – wat 1,4 mm boven het wettelijke minimum ligt. Het volgen van dit advies kan u helpen om u veiliger te maken op de weg. RoSPA benadrukt ook het belang van het handhaven van een geschikte bandenspanning. Hierbij moet worden opgemerkt dat als een band te veel of te weinig wordt opgepompt, er minder rubber in contact komt met het wegdek. Dit leidt op zijn beurt tot minder grip en meer slijtage.

Hoger risico op aquaplaning

Als u ooit onder natte omstandigheden aquaplaning heeft gehad, weet u hoe gevaarlijk en eng dit kan zijn. Het gebeurt wanneer een laag water zich ophoopt tussen uw banden en de weg, wat leidt tot een gebrek aan tractie en voorkomt dat u remt, stuurt of accelereert. Als u niet in staat bent om snel het juiste contact met de weg te herstellen, bestaat er een serieus gevaar dat u bij een ongeluk betrokken raakt. Je loopt een veel hoger risico op aquaplaning als je je banden te veel laat slijten. Dit komt omdat het loopvlak een essentiële rol speelt bij het verspreiden van water op het wegdek. De groef van het loopvlak is zo ontworpen dat de banden in oppervlaktewater kunnen snijden en contact kunnen maken met de weg eronder. Als uw banden verslijten, neemt hun weerstand tegen aquaplaning af. Hoe meer water er op de weg is, hoe sneller u de controle over uw auto verliest.

Naast dat u ervoor zorgt dat uw banden voldoende loopvlak hebben, zijn er andere dingen die u kunt doen om het risico op aquaplaning te verlagen. Het is bijvoorbeeld belangrijk om ervoor te zorgen dat uw banden correct zijn opgepompt. Tyreespecialisten Michelin merken op dat als de druk 30% of meer onder het aanbevolen niveau ligt, het risico op aquaplaning sterk toeneemt. Het verlagen van je snelheid helpt ook, vooral als je gebieden met stilstaand water nadert.

Is het tijd voor nieuwe banden?

Gezien de veiligheids voordelen die gepaard gaan met het hebben van een behoorlijke profieldiepte, is het essentieel dat u de mate van slijtage van uw banden in de gaten houdt. Het duurt slechts een kwestie van momenten om ze te controleren met een speciale dieptemeter (die u online of bij de meeste garages kunt kopen), en het is de moeite waard om het te doen. Het helpt je om aan de rechterkant van de wet te blijven en het zou een belangrijke rol kunnen spelen om je veilig achter het stuur te houden. Het is duidelijk dat als u ontdekt dat uw banden een profieldiepte van minder dan 1,6 mm hebben, u deze onmiddellijk moet wijzigen. Echter, zelfs als de diepte boven het wettelijke minimum ligt, kan het nog steeds een goed idee zijn om ze te vervangen. In overeenstemming met RoSPA-richtlijnen is het raadzaam om uw banden te vervangen zodra ze een profieldiepte van minder dan 3 mm hebben bereikt.