Pirelli kondigt bandenkeuzes aan voor de eerste drie races van het seizoen 2018

Officiële bandenleveranciers van de Formule 1 Pirelli heeft de bandencompounds aangekondigd die werden aangeboden voor de eerste drie races van het seizoen 2018 in Melbourne, Sakhir en Shanghai. Gelijk aan het seizoen 2017, zal het in Milaan gevestigde bedrijf drie compounds aanbieden voor elk Grand Prix-weekend. Teams moeten ten minste één set kiezen uit drie beschikbare keuzes. Het is een bestuurder vrij om de resterende 10 sets te kiezen, waarmee hij in totaal 13 bandensets per bestuurder per raceweekend maakt. Vanaf het seizoen 2016 moet elke coureur een set van de zachtste compound opslaan die beschikbaar is tijdens een bepaald raceweekend voor de laatste Q3-kwalificatiesessie. De stuurprogramma’s die hebben deelgenomen aan Q3 krijgen het terug. Chauffeurs buiten de Top 10 kunnen de specifieke set in de race gebruiken. Pirelli, de officiële bandenleverancier van de Formule 1, moet de drie bandencomponenten nomineren die een bestuurder kan gebruiken tijdens een bepaald raceweekend. Pirelli moet ruim van tevoren over de drie bandencompounds bekendmaken. Tussenliggende en natte banden zijn beschikbaar tijdens een raceweekend waar regenonderbreking mogelijk is.

De seizoensopener in Melbourne, Australië heeft de paarsgekleurde ultrazachte, de roodgekleurde superzachte en de geelgekleurde zachte banden op de F1-auto’s. Voor de tweede race in Bahrein heeft Pirelli een beetje veilig gespeeld, gezien de omstandigheden zowel op als buiten de woestijn. De keuzes zijn het witgekleurde medium, het zachte en het superzachte. Voor de derde race in China zullen de officiële bandenleveranciers van Formule 1 de middelgrote, zachte en ultrazachte bandenkeuzes aan de teams aanbieden. Het in Italië gevestigde bedrijf heeft de superzachte samenstelling overgeslagen als de snelste verbinding die wordt aangeboden. De bandenfabrikant, Pirelli, kondigde de roze kleuren hypersoft en oranje superhard aan als de nieuwste toevoegingen aan zijn assortiment voor het volgende jaar (2018). Hypersoft-banden bieden de meeste grip van een bandenset in de Formule 1, maar slijten het snelst. Superhard-compounds bieden de minste grip, maar gaan het langst mee met alle beschikbare keuzes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *