Jaguar Land Rover creëert retro vintage interieur

Weinig dingen zien er meer misplaatst uit in een klassieke auto dan interieur dat niet matched met de tijd waarin de auto gemaakt is. Gelukkig biedt Jaguar Land Rover nu een nieuw scala aan infotainmentsystemen die moderne functionaliteit combineren met “discrete en harmonieuze styling.” Het is het coolste idee sinds het klassieke radio-navigatiesysteem van Porsche in 2015. Oké, dus het is precies hetzelfde idee – maar dat heeft ons er niet minder enthousiast over gemaakt. Net als de Porsche-eenheid resulteerde het handwerk van JLR ook in iets dat je onopvallend in je dashboard kon glijden zonder dat het uitsteekt als een pijnlijke duim.

De “Classic Infotainment Systems” zijn er in vijf verschillende smaken, ontworpen om goed te passen bij het interieur van elke Jaguar of Land Rover die in de afgelopen decennia is verkocht. De systemen zijn volledig onnodig, maar toch onmiskenbaar cool en voegen telefonische functionaliteit, telefoonboekoverdracht via Bluetooth, een interne microfoon, extra aansluiting, USB-poort, satellietnavigatie toe en ondersteunen het koppelen met maximaal vier apparaten. Klanten ontvangen ook digitale radio, evenals de standaard FM en AM analoge ontvangst. Hoewel de systemen onopvallend zijn, zijn ze niet naadloos. Het 3,5-inch touchscreen dat is geïntegreerd tussen traditionele draaiknoppen en knoppen is een dode weggeefactie dat de hoofdunit geen optionele extra was vanaf 1987. Het werkt echter goed genoeg onder een vluchtig onderzoek door het venster aan passagierszijde.

De units zijn verkrijgbaar via Jaguar Land Rover Classic en zijn verkrijgbaar voor ongeveer $ 1800 in de Verenigde Staten. Degenen die niet geïnteresseerd zijn in D.I.Y. projecten kunnen ze bij een geautoriseerde Jaguar of Land Rover dealer voor een beetje extra worden gemonteerd. Vanzelfsprekend zullen puristen zelfs afzien van het idee dat een gruwel als deze de binnenkant van hun toekomstige klassieker durft te gronden. Maar minder pedante eigenaars zullen het aanbod waarschijnlijk verleidelijk genoeg vinden om de onauthenticiteit en prijs over het hoofd te zien. De fabrikant zegt dat de apparaten op elk voertuig moeten werken met een negatief grondsysteem. Maar ze zijn ontworpen om bijzonder goed te passen in specifieke modellen. Voor Jaguar omvatten deze de XJ40, XJS en Series 3 XJ Sedan. Ondertussen optimaliseerde Land Rover ze voor de Defender 90 en 110, Series 1 Discovery, Series 1 Freelander en de laatste serie Range Rover Classics (93-96).