Duitsland rekt 1,2 miljard uit voor investering electrische laadkabels

BERLIJN – Duitsland heeft 1 miljard euro ($ 1,2 miljard) geoormerkt ter ondersteuning van een consortium dat elektrische batterijcellen wil produceren en is van plan een onderzoeksfaciliteit te financieren voor de ontwikkeling van solid-state batterijen van de volgende generatie, zeiden drie bronnen tegen Reuters. De maatregelen, die naar verwachting volgende week worden aangekondigd, zijn bedoeld om de afhankelijkheid van Duitse autofabrikanten op leveranciers van Aziatische elektrische voertuigen (EV) te verminderen en Duitse banen te beschermen die gevaar lopen door de verschuiving van verbrandingsmotoren. Het beleid van Berlijn om het industriebeleid vorm te geven, betekent een breuk met zijn over het algemeen “afstandelijke” benadering van zakelijke beslissingen en maakt deel uit van Europese pogingen om batterijallianties te smeden om de dominantie van Chinese, Japanse en Koreaanse bedrijven tegen te gaan. Zorgen dat lokale bedrijven bij de hele toeleveringsketen van elektrische voertuigen betrokken zijn, is bijzonder belangrijk voor Duitsland, omdat het zo economisch afhankelijk is geworden van het succes van de auto-industrie. Maar de Duitse autobatterij kan te laat zijn. Aziatische marktleiders verhogen de output en sommige experts zeggen dat er een risico bestaat op een overvloed die de totstandkoming van grootschalige productie van batterijcellen door Europese nieuwkomers zou kunnen belemmeren.

Voor bondskanselier Angela Merkel’s onstuimige heersende coalitie is het plan ook een manier om kiezers te laten zien dat ze volgend jaar in het Duitse Duitsland volgend jaar drie verkiezingen kunnen houden om samen de grootste economie van Europa te laten bloeien in het tijdperk van de elektrische auto. “We hebben een concentratie van risico’s in de automobielsector, de industrie is te afhankelijk van de verbrandingsmotor,” verklaarde de vice-minister van Economische Zaken Christian Hirte aan Reuters. “De overheid wil de sector dan ook helpen bij zijn inspanningen om te diversifiëren.” Hirte zei dat Berlijn in gesprek was met verschillende bedrijven en andere overheden in Europa om een ​​batterijcelfabriek te ondersteunen. “Er zijn bijvoorbeeld mogelijkheden in de regio Lausitz, misschien in samenwerking met Polen”, zei Hirte, coördinator van de overheid voor Oost-Duitse zaken en voor het beleid van kleine en middelgrote ondernemingen. “Eén ding is duidelijk: je kunt Oost-Duitsland niet negeren als je dergelijke megaprojecten plant, er is veel ruimte en de acceptatie onder de bevolking is geweldig.” Bedrijven die betrokken zijn bij gesprekken met minister van economie Peter Altmaier over het bouwen van een fabriek, zijn de Duitse batterijproducent VARTA Microbattery, chemische gigant BASF en Ford’s Duitse dochteronderneming Ford-Werke GmbH, vertelde drie mensen die bekend waren met de zaak aan Reuters. Een woordvoerster van BASF zei dat het volgende week een ontmoeting met Altmaier zou bijwonen. Varta en Ford weigerden commentaar te geven. Varta is gespecialiseerd in batterijen voor hoortoestellen en grote opslagsystemen voor zonne-energie. Het zei vorige maand het de productie van grote lithiumbatterijen bestudeerde en in intensieve besprekingen met relevante marktactoren was. 

De raad van toezicht van Volkswagen zal de elektrische auto en de batterijcelstrategie bespreken tijdens een vergadering op 16 november. De Duitse autofabrikant heeft in het verleden gezegd dat het de productie van batterijcellen in zijn fabriek in Salzgitter aan het bestuderen was. Een bron vertelde donderdag aan Reuters dat het bestuur een verreikende alliantie zou bespreken met de Zuid-Koreaanse batterijcelproducent SK Innovation. Sommige analisten zeggen dat Europa al te ver achterloopt in de race met Aziatische bedrijven, althans met de huidige technologie. Boston Consulting Group (BCG) heeft bijvoorbeeld geschat dat de wereldwijde productiecapaciteit van batterijcellen in 2021 de vraag met ongeveer 40 procent zal overtreffen, enorme druk op de prijzen uitoefent en het moeilijk maakt voor nieuwkomers om geld te verdienen. LG Chem levert in Zuid-Korea al enkele Duitse autofabrikanten met EV-accu’s die in Polen zijn gemaakt, terwijl Samsung SDI Co en SK Innovation fabrieken in Hongarije plannen. De aankondiging door ’s werelds grootste EV-batterijproducent – China Contemporary Amperex Technology Ltd (CATL) – dat het zijn eerste Europese fabriek in Oost-Duitsland zou bouwen en een deal met de Duitse autofabrikant BMW heeft gesloten, is door de regering verwelkomd. Maar Merkel vertelde bedrijfsleiders dat het “buitengewoon belangrijk” is. Duitsland ontwikkelt ook zijn eigen batterijcelcapaciteit om de rol van het land in de auto-industrie veilig te stellen.

Jarenlang hebben Duitse auto-bazen zich terughoudend getoond tegenover elektrische auto’s, in plaats daarvan gericht op dieselmotoren. Maar ze staan ​​nu voor de uitdaging om verbrandingsmotoren te laten voldoen aan strengere emissieregels die zijn geïntroduceerd na het schandaal over uitstoot-vreemdgaan dat Volkswagen overspoelde. Ondanks de voorspellingen van BCG over een overvloed, zeggen analisten bij consultants McKinsey & Company en het Duitse Fraunhofer Institute dat er ruimte zal zijn voor Europese nieuwkomers, omdat de vraag waarschijnlijk groter zal zijn dan het aanbod wanneer autofabrikanten de EV-productie opvoeren. Duitse autofabrikanten hebben echter gewaarschuwd dat banen kunnen verdwijnen – omdat het minder tijd kost om elektrische auto’s te bouwen en omdat de posities in het buitenland verschuiven naar buitenlandse batterijenfabrikanten. Duitse VDA auto-industrie vereniging heeft gezegd dat een verbod op verbrandingsmotor-aangedreven voertuigen in 2030 zou 436.000 banen bij autobedrijven en hun leveranciers bedreigen. “Accucellen zijn een sleuteltechnologie en een belangrijk onderdeel van de waardeketen, daarom willen we dit in Duitsland lokaliseren,” zei Hirte.

De Europese Commissie erkende het belang van een inlandse batterij-industrie voor banen en winsten en lanceerde haar eigen Europese batterijalliantie (EBA) in 2017, maar de Zweedse Northvolt wordt gezien als de enige serieuze mededinger die tot nu toe is ontstaan. Als onderdeel van Berlijn’s dapperheid, spreekt minister van Economie Altmaier met Duitse en Europese bedrijven en ook met buurlanden om te proberen hun krachten te bundelen. Hij coördineert zijn inspanningen met Brussel om problemen met staatssteun en antitrust op te lossen. “Over een paar jaar zal Europa beschikken over een concurrerende batterijcelsector die kan overleven zonder staatssteun”, zei Altmaier in september nadat hij de EU-vicevoorzitter voor energie-unie Maros Sefcovic had ontmoet, die de drijvende kracht achter de EBA was . Altmaier zal naar verwachting tijdens een tweedaagse conferentie in Berlijn vanaf 12 november meer details over zijn batterijcelplan bekendmaken, die zal worden bijgewoond door Sefcovic. De miljard euro die is bestemd voor een Duits cellenbatterijenconsortium zou helpen bij het opzetten van een eerste fabriek, waarschijnlijk in West-Duitsland, van twee bronnen die bekend zijn met de genoemde plannen. Berlijn is ook bereid om een ​​tweede fabriek te ondersteunen, mogelijk in de regio Lausitz nabij de Duits-Poolse grens waar twee van de regionale verkiezingen in 2019 zullen plaatsvinden, zeiden ze.

Een woordvoerster van het ministerie van Economische Zaken zei dat Altmaier in gesprek was met alle relevante partijen en dat er geen beslissingen waren genomen. Daarnaast wil de overheid tot 500 miljoen euro uitgeven om een ​​onderzoeksfabriek te cofinancieren om Duitse bedrijven voorop te laten lopen wanneer solid-state batterijen klaar zijn voor de massamarkt, vertelde een andere bron aan Reuters. Lithium-ionbatterijen zullen waarschijnlijk binnen enkele jaren worden ingehaald door solid-state technologie die naar verwachting goedkopere batterijen met een hogere energiedichtheid produceert. De locatie van de onderzoeksfabriek is nog niet vastgesteld en de overheid staat op het punt een aanbestedingsproces te starten waarin autoriteiten en bedrijven kunnen pitchen voor de site, zei de bron. Een woordvoerder van het ministerie van Wetenschap zei dat de regering inspanningen voor de ontwikkeling van solid state-batterijen ondersteunt door toonaangevende onderzoeksinstituten samen te brengen met de particuliere sector. Bedrijven die betrokken zijn bij het netwerk, bekend als FestBatt, omvatten Varta, BASF, Volkswagen, BMW, auto-onderdelenfabrikant Continental, conglomeraat Thyssenkrupp, koolstofvezelspecialist SGL Carbon, Belgisch materialenbedrijf Umicore, Coperion en Heraeus, aldus de woordvoerder. Voorlopig kopen Duitse autofabrikanten batterijen voornamelijk in bij Aziatische leveranciers zoals CATL, LG Chem en Samsung SDI, hoewel BMW een samenwerking met Northvolt sloot.

Als een van de grootste uitdagingen waarmee Duitse bedrijven worden geconfronteerd, heeft Bosch, een van ’s werelds grootste toeleveranciers van de automobielsector, ervoor gekozen om lithium-ioncellen te maken, omdat het te duur zou zijn. Hans-Martin Henning, onderzoeker elektrische mobiliteit bij Fraunhofer, is minder pessimistisch. “Als autofabrikanten de productie van elektrische auto’s de komende jaren verhogen tot 10 tot 20 procent van de totale omzet, heeft Europa batterijencelcellen nodig met meer dan 100 gigawattuur”, zei hij, ruim boven de capaciteit die de Aziatische producenten tot nu toe hadden gepland. “We zullen veel meer batterijcellen in Europa nodig hebben – en dit moet vrij snel gebeuren,” zei Henning. De verwachte verschuiving naar solid-state batterijen zou Europese leveranciers ook minder afhankelijk kunnen maken van de zeldzame aardgasbronnen die grotendeels worden beheerst door China en die worden gebruikt in lithium-ioncellen. “Het landschap zal de komende jaren drastisch veranderen”, vertelde Oliver Blume, CEO van Porsche, aan Reuters. “Europa heeft absoluut een kans.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *