De ANWB Testresultaten, waar en hoe gebeurt dit?

Hoe en waar worden de autobanden getest?

 

Zowel de zomerbanden als de winterbanden worden door de ANWB getest op verschillende onderdelen. De banden worden getest op het rijgedrag op droog wegdek en het rijgedrag op nat wegdek. Ook wordt er gekeken naar geluid, brandstofverbruik, slijtvastheid, snelheidsproef en duurzaamheid. Daarnaast worden de testbanden anoniem besteld waardoor de testrijders dus niet weten op welke merk banden er wordt gereden. De fabrikant kan wanneer de banden anoniem besteld zijn en ook op een willekeurig tijdstip, de banden niet prepareren. In de beoordeling krijgen de banden afhankelijk van hun prestaties een, twee, drie, vier of vijf sterren.

De uitvoering van de test ligt bij de ADAC, wat een Duitse Auto Mobiel Club is. Deze vereniging bestaat uit 18 miljoen leden en is gelegen in Hannover, Duitsland. De test crew van ADAC is zeer goed opgeleid en werken na hun opleiding samen met de bandenexperts. Hieronder zie je het test Circuit Contidrom wat gelegen is in Hannover.

Rijgedrag op droog wegdek

Een droog wegdek wordt ook wel een Contidrome genoemd. Als eerste worden de banden beoordeeld op droog wegdek door twee testrijders. Er worden meerdere rondes gereden en er wordt beoordeeld op de rijeigenschappen, veilig weggedrag  en het remmen. Rijeigenschappen gelden voor 35%. Bij hoge snelheden wordt het de koersvastheid, de nauwkeurigheid van en de respons opsturen en gelijkmatigheid van sturen beoordeeld. Veilig weggedrag geld voor 35%. Bij hoge snelheden wordt het gedrag bij spoorwisseling, achtereenvolgende bochten (slalom), gedrag in het grensbereik van de banden, de stabiliteit van de achteras en de bocht vastheid beoordeeld. Remmen geldt voor 30 % en hierbij worden ABS remmingen uitgevoerd.

Rijgedrag op nat wegdek

Een nat wegdek wordt ook wel een Contidrom genoemd. Je kunt je waarschijnlijk wel voorstellen dat het rijden op een nat wegdek minder prettig is dan op een droog wegdek. Je hebt immers minder grip op de weg, maar ook je remweg is langer. Bij de ANWB Test worden de banden op zes verschillende aspecten getest:

1. Het remmen

Wanneer je aan het rijden bent en de auto voor je plots ziet remmen, heb je enige tijd nodig om te reageren. Dit wordt ook wel de reactieafstand genoemd. Dit is het verschil tussen het moment wanneer een bestuurder het gevaar opmerkt en het moment wanneer de bestuurder het rempedaal indrukt (zie afbeelding linksonder). Vervolgens heb je de afstand vanaf het moment wanneer de bestuurder het rempedaal indrukt, tot aan het moment dat de auto volledig stilstaat. Dit wordt de remweg genoemd, aangegeven in meters. Als het laatst is er de stopafstand, wat de reactieafstand plus de remweg is, bij elkaar opgeteld.

De ANWB meet de remweg van de auto door middel van een ABS rem meeting. Vervolgens wordt er per band vijf metingen gedaan in 3 rem sessies van 80 t/m 20 km/h.

2. Wegligging

De wegligging van de auto wordt op twee aspecten getest. Enerzijds worden de rondetijden gemeten en anders de rijeigenschappen. Dit gebeurt door twee testrijders die beide drie beoordelings-sessies per band doen van minimaal drie ronden. Het testen van de rijeigenschappen is subjectief, dit wil zeggen dat de resultaten afhankelijk zijn van het rijgedrag van de testrijders. Tijdens het rijden wordt er bijvoorbeeld gelet op onderstuur of overstuur, balans en tractie.

Met onderstuur verliezen de voorwielen al eerste grip waardoor de auto rechtdoor zal willen gaan in bochten. Bij overstuur verliezen de achterwielen als eerste grip. De achterzijde van de auto zal de voorkant willen inhalen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als je te hard door de bocht heen rijdt.

3. Geluid

Ook wordt het geluid van de autobanden gemeten, zowel binnen de auto (50%) als buiten de auto (50%). Binnen de auto word dit beoordeeld door drie personen. Dit gebeurt na het afzetten van de motor bij een snelheid van 80 km/h tot een snelheid van 30 km/h. Het geluid buiten de auto wordt gemeten volgens de manier die gelijk is aan het EU Bandenlabel.

Op het autolabel zie je hoeveel Decibel een autoband produceert. Sinds 2012 heeft de Eu dit label ingevoerd met als doel de consument te informeren over niet alleen de duurzaamheid van de banden, maar dus ook hoeveel Decibel een band bijvoorbeeld produceert. Een streepje weergeeft het beste geluidsniveau. Het geluid zit 3 Decibel onder het Europese limiet. Twee streepjes geeft een gemiddelde geluidsniveau prestatie aan. Het voldoet aan de Europese Limiet. Drie streepjes geeft de laagste geluidsniveau prestatie weer, deze banden overschrijden het Europese Limiet.

4. Brandstof Verbruik

Het brandstofverbruik wordt gemeten bij een constante snelheid van 100 km/h. Deze metingen worden over een afstand van 2km gedaan (waarbij per sessie drie metingen per band). In de afbeelding hieronder wordt weergegeven hoe zuinig een auto rijdt. A houdt in dat de auto het meeste kilometers maakt op een volle tank (meest zuinigst), G houdt in dat dat een auto het minste kilometers maakt op een volle tank (minst zuinigst).

5. Slijtvastheid

Er wordt wel eens gedacht dat wanneer een band slijtvast is, dat de band niet of nauwelijks slijt. In werkelijkheid ligt dit wat genuanceerder. Elke band slijt naarmate je meer kilometers rijdt, ongeacht het type band. Wel is het natuurlijk zo dat sommige banden sneller slijten dan andere banden. Slijtvastheid kun je dus eigenlijk beter vervangen door “beter bestand tegen slijtage”.

De mate waarin een band beter bestand is tegen slijtage, of terwijl de levensduur van de band, hangt af van twee factoren. De eerste factor is de samenstelling van het rubber van de band en het ontwerp, dit geldt voor ongeveer 40%. De andere 60% is het rijgedrag van de bestuurder. Je kunt je natuurlijk voorstellen dat als je rustiger rijdt in de bochten, op tijd remt, en aan de snelheidslimiet houdt, dat je banden minder snel slijten.

6. Snelheidsproef

De hoge snelheids- beproeving wordt uitgevoerd bij de Technische Universiteit van Darmstadt, gelegen in Duitsland. Er wordt gereden op verschillende snelheden (tussen de 120 km per uur en 310 km per uur). Hierbij wordt rekening gehouden met de snelheidscode die vermeldt staat op de band, toespoor, luchtdruk en de belasting (procentueel).

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *