DARPA voertuig Ground X presteert in elke omstandigheid

Eind juni, kort nadat de recente functie van IEEE Spectrum op in-wheel motoren voor elektrische voertuigen op de pers was verschenen, publiceerde het Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) een persbericht met een beschrijving van verschillende nieuwe concepten voor militaire voertuigen, waarvan sommige gebruik maken van gedistribueerde elektrische motoren. Deze prototypen zijn ontwikkeld als onderdeel van DARPA’s Ground X Vehicle Technologies (GXV-T) -programma, dat is bedoeld om manieren te vinden om militaire voertuigen minder kwetsbaar te maken voor aanvallen. De gebruikelijke techniek om dat te doen is natuurlijk om zware bepantsering toe te voegen.

Het GXV-T-programma onderzocht een andere aanpak – om voertuigen sneller te laten rijden en zo “de overlevingskansen te verbeteren zonder het voertuig omhoog te bewapenen”, aldus programmaleider Amber Walker.   Een van de technologieën die onder het GXV-T-programma zijn ontwikkeld, is een in-wielmotor die is ontwikkeld door de op U.K. gebaseerde QinetiQ. Net als de commerciële wielmotoren die worden beschreven in het recente artikel van Spectrum, kan de motor van QinetiQ de handling van een voertuig verbeteren door elk wiel apart van stroom te voorzien. Het verschilt echter van het commerciële aanbod dat wordt beschreven in Spectrum’s juli-nummer, in die zin dat het een ingebouwde transmissie heeft. (De commerciële eenheid doet het zonder enige versnelling.) Voor een militair voertuig is een belangrijk voordeel van het gebruik van in-wielmotoren in plaats van een centraal gemonteerde elektromotor en transmissie dat het de aandrijfassen of assen elimineert die u anders nodig zou hebben onder een voertuigcomponenten die dodelijke projectielen kunnen worden in een militair voertuig moet het over een explosief lopen.

Een andere stuwkracht van het GXV-T-programma was om technologie te ontwikkelen waarmee voertuigen over extreem ruw terrein kunnen rijden. Ingenieurs van Pratt & Miller hebben dat doel bereikt door een vreemd uitziend voertuig te bouwen met een ophangsysteem waarmee elk wiel over een afstand van bijna 2 meter op en neer kon worden bewogen. Dit Multi-mode Extreme Travel Suspension (METS) -systeem stelde het prototype in staat soepel over enorme hobbels te rijden en de cabine horizontaal te houden terwijl hij steile hellingen aflegde. Hoewel het METS-voertuig geen echte in-wielmotoren lijkt te hebben, suggereren afbeeldingen ervan dat het motoren gebruikt die bij elk aandrijfwiel zijn geplaatst. Onderzoekers van GXV-T zijn nog niet goedgekeurd door DARPA om technische details van hun ontwerpen te delen, dus ik kan dat niet bevestigen, maar dat is hoe het eruit ziet. En het is logisch: gedistribueerde elektrische motoren bieden voertuigontwerpers meer speelruimte dan ze normaal gewend zijn. En ik wed dat ze dat hier echt nodig hadden.

 

Het gebruik van gedistribueerde elektromotoren voor deze militaire prototypen doet denken aan een programma dat werd gesponsord door DARPA en het Office of Naval Research in de vroege jaren 2000, dat resulteerde in de ontwikkeling van het Shadow Reconnaissance, Surveillance, Targeting (RST) Vehicle. Dat hybride elektrische voertuig gebruikte in-wheel motoren voor een deel vanwege de flexibiliteit die ze boden – letterlijke flexibiliteit. Eén doel van dat eerdere programma (dat overigens door Stephen Welby, momenteel uitvoerend directeur en COO van IEEE, bij DARPA werd beheerd) was om een ​​voertuig te creëren dat in het laadruim van een V-22 Osprey tilt-rotor kon passen vliegtuigen.

Om dit te doen, moest het voertuig, dat bij normale operaties een aanzienlijke bodemvrijheid had, binnen 10 centimeter van de grond hurken en de wielen naar binnen trekken. Het gebruik van elektrische elektromotoren op wielen hielp dergelijke contorsies mogelijk te maken. Hoewel sommigen het ooit zagen als een mogelijke vervanging voor het High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (beter bekend als de Humvee) van het leger, ging de Shadow nooit verder dan de demonstratiefase. De recent ontwikkelde technologieën in het GXV-T-programma kunnen natuurlijk hetzelfde lot ondergaan. Maar zelfs als het Amerikaanse leger er niet voor kiest door te zetten en ze op grote schaal te gebruiken, zou het mij niet verbazen dat sommige van deze technologieën – met name het METS-systeem – op de markt worden gebracht, misschien voor de volgende generatie elektrisch aangedreven terreinvoertuigen. Ik veronderstel dat dit zou kunnen helpen om het leven van veel jonge mensen te redden – niet op het slagveld, maar door het maken van notoir gevaarlijke ATV’s die veel minder kans maken om over te rollen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *