5 Geweldige Mercedes-motoren

Door de jaren heen heeft Mercedes een aantal werkelijk verbluffende motoren geproduceerd. Sommige vallen echter meer op dan andere. Vandaag bekijken we 5 van hun meest succesvolle eenheden, evenals de auto’s waarin ze werden gebruikt.

M113

Deze V8 met viertakt, met vonkontsteking werd gebruikt in veel van Mercedes ‘high-performance auto’s in de vroege tot midden 2000s, en kwam in verschillende uitvoeringen. Standaard M113-eenheden werden geproduceerd in Unterturkheim, terwijl de AMG-iteraties hun leven begonnen in Affalterbach, het hoofdkantoor van AMG. De vroegste 4.3-liter auto’s hebben slechts 280 pk en 295 lb-ft aan koppel geleverd, en je kan ze vinden in de C43 AMG, de E430 en de CLK430 en de S430. De M113 E50 is, zoals de naam al doet vermoeden, een 5.0-liter-eenheid met 306 pk en een koppel van 339 lb-ft. Het werd gebruikt in alles van de E500 en de G500 tot de S500 en de ML500. De M113 5.4L verhoogde de output tot 342 pk en 367 pk dankzij de extra 400cc’s, en je kunt het vinden in de E55 AMG, de S55 AMG, SLK55 AMG, enz. De M113 5.4L kreeg opnieuw superkrachtig vermogen, maar het varieerde afhankelijk van het model. Het maakte 469 pk in de E55 AMG en 574 pk in de race CLK DTM AMG. Ten slotte is er de M155 SLR-motor die uitsluitend in de SLR McLaren wordt gebruikt. Uitgang staat op 616 pk en 575 lb-ft koppel.

M156

Ah, de M156, algemeen beschouwd als de beste ooit gemaakte motor. Wat de M156 zo speciaal maakte, was het feit dat het AMG’s eerste zelf ontworpen apparaat was. Het werd vanaf het begin gebouwd als een natuurlijk aangedreven race-motor en was in de meeste toepassingen voor wegvoertuigen zwaar onderdrukt. Hoewel het een 6.2-liter V8 is, werd hij verkocht en voorzien van een badge als 6.3 om eer te bewijzen aan de iconische M100-motor. De vermogens waren overal afhankelijk van de toepassing. Het vlaggenschip S63, E63 en CLS63 maakten allemaal 518 pk, terwijl de C63 AMG ‘slechts’ 451 pk maakte. Omdat de motor echter zo ondersteboven is, kiezen veel mensen ervoor om het te “superchargen” of zelfs te turbo-laden, waardoor ze 100-200 pk krijgen.

M178

De M178 was het antwoord van Mercedes op downsizing en turbocharging. Geïntroduceerd in 2010, het was zo innovatief en modern dat Mercedes het tot op de dag van vandaag gebruikt. De ‘hot V’-lay-out plaatst de turbochargers precies in het midden van de twee cilinder bankings, waardoor de gasrespons verbetert, turbo lag wordt geëlimineerd en een compacter pakket wordt gecreëerd. Je kunt het vinden in de gefacelifte C63, de E63, CLS63, enz. In de meest krachtige vorm is het 585 pk (Mercedes-AMG GT R). De normale GT levert ‘slechts’ 462 pk en het S-model ongeveer 510 pk.

M158 / M275 / M285

Hoewel Mercedes ‘meest krachtige twin-turbo V12 in de loop der jaren te vinden is onder vier verschillende monikers, is het in feite hetzelfde toestel met verschillende verplaatsingen. De vroegste M275 is een 6.0-liter met 604 pk, gevonden in de S65 AMG, G65 AMG en SLC65 AMG. De bijgewerkte M285 is eigenlijk kleiner, biedt slechts 5,5 liter en produceert 543 pk. Je kunt het alleen vinden in de Maybach 57 en de 62. De M257 is speciaal omdat hij is gebaseerd op de M275, maar gebruikt verschillende twin-scroll turbo chargers, een Bosch ECU en verschillende intercooler configuraties om 730 pk en 740 lb-ft van te maken torque. Het is op maat gemaakt voor de Pagani Huayra alleen, d.w.z. je kunt het niet vinden in een ander Mercedes-model.

M120

De M120 vindt zijn oorsprong in het begin van de jaren negentig. Deze DOHC 4-kleppen per cilinder SFI V12 zijn te vinden in de 600SEC / S600 en de SEL / S600, wat neerkomt op een koppel van 400 pk en 420 lb ft. Hoewel Mercedes er niet het meeste uithaalde, gaven ze het over aan Pagani, die het zeker deed. De eerste 6.0-liter versies in de Zonda C12 maakten slechts 400 pk, maar Pagani sorteerde dat uit met de 7,0-liter-iteratie in de C12-S die het vermogen tot 540 pk duwde. Tegen het einde van het typeplaatje van Zonda steeg het vermogen van de 6.0-liter tot een nauwelijks geloofwaardige 800 pk in de Zonda R Evolution